Friday, 11 May 2012

JOM Jalan Istana Kenangan @ Kuala Kangsar !

 Salam Dan Selamat Pagi
Hari ni sy nk bawak kawan2 jalan kat Kuala Kangsar
Jom Melawat Istana Kenangan 

      1. Istana Kenangan @ Istana Kuning..  Kenapa di panggil Istana Kuning?
        - disebabkan kebanyakan bahagian istana ini dicat dengan  warna kuning
      2. Terletak berhampiran dengan Istana Iskandariah di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak. 
      3. Uniknya Istana Ini adalah Paku-paku besi tidak digunakan dalam pembinaan istana ini
      4. Istana Kuning telah dijadikan Muzium Diraja Kuala Kangsar pada 16 November 1986.

Jom kita layan Gambar







Sesiapa yang p Kuala Kangsar Perak, Jangan lupa  singgah  Istana Kenangan @ Istana Kuning
Selamat Berjalan
TQ Singgah sini

14 comments:

  1. kg ayah kat Kuala Kangsar tp x penah sekali pun jejak sana..hehe..

    ReplyDelete
  2. bebudak akitek suke sgt dengan istana nih!

    ReplyDelete
  3. walaupun sy org perak tp masih x berpeluang melawat istana ni, penah gi kuala kgsar tp melawat masjid n gi makn2 je.

    ReplyDelete
  4. Waahh, dalam istana ni ada galeri ke...??

    ReplyDelete
  5. teringin nk pergi.. hehehe :)

    ReplyDelete
  6. moh kite... akak dah pegi juge dulu.... nak pegi lagi bawak anak2 lak..

    ReplyDelete
  7. menarik nie..
    boleh list dalam salah satu tempat nak p jalan2..hehe..

    husna dah update!
    dah letak pic bergedil..pg td terlupa..

    ReplyDelete
  8. wahhhh. cntik. tak pernah sampai pun ke kole kangsar. ;)

    ReplyDelete
  9. Nama Istana tersebut Istan Kenangan atau dikenali juga sebagai Istana Lembah.
    Sila jangan guna nama Istana Kuning sebagai nama kerana kita tidak mahu generasi baharu menjadi serbe salah. Ini adalah kerana terdapat suatu kawasam di Bkt chandan, Kuala Kangsar yang dikenali sebagai kawasan Istana Kuning yang tiada kena mengena dengan Istana tersebut di atas.Harap Maklum..

    ReplyDelete
  10. boleh saya tahu istana ini buka pada hari apa dan dari jam berapa hingga jam berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpasti la..sbb masa sy p ari tu..xleh masuk..sbb sedang dalam pembaikan...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...